Overzicht
Overzicht

Transportinfrastructuur langs de oevers van de Mersey Rivier

Houd water binnen. Houd water buiten. Soms moet tijdens een job beide uitgevoerd worden.

Dat was het geval bij de Liverpool Kanaal Link, een project van 22 miljoen dat het Leeds & Liverpool Kanaal opnieuw verbond met de Liverpool's South Docks. De constructie omvatte twee nieuwe sluizen, twee nieuwe bruggen en drie tunnels. Het grootste probleem? Water binnen het kanaal houden en er tegelijkertijd voor zorgen dat het water de betonnen tunnel niet kon binnendringen.

De aannemers kozen ons AT-voegbandsysteem, specifiek ontwikkeld voor cruciaal waterhoudende- en waterkerende structuren. Zowel Procor®- als  Serviband™-oplossingen werden ook gebruikt voor waterdichting op de dakoppervlakken.

Sinds de opening ervan in 2009 is de Canal Link een populaire bestemming in Liverpool geworden.

Waterdichting van de looppaden op Expo Milano

Geregistreerde tentoonstellingen (ook bekend als universele tentoonstellingen) trekken miljoenen bezoekers aan. De 2015 Expo vormde hierbij geen uitzondering. In de loop van 184 dagen hebben meer dan 20 miljoen mensen de site, net buiten Milaan in Italië bezocht.

Alle bezoekers moesten over een reeks bruggen wandelen om het hoofd plein van de Expo te bereiken. Dat is heel veel voetverkeer. Daarom hadden de aannemers, tijdens de bouw van de brug, een hoog-performant, waterdicht membraan nodig. Het moest weerstand kunnen bieden aan heet asfalt. Maar het moest ook volledige hechting bieden en gemak van toediening.

Ze kozen voor onze Bituthene®- en Solarshield®-oplossingen voor de brugoppervlakken. Om correct aanbrengen te verzekeren, boden we ook onsite ondersteuning aan.

Een reservoir in Qatar maken

Het Water Security Mega Reservoirs Project omvatte de bouw van 64 betonnen reservoirs. Ze zullen 27 miljoen kubieke meter drinkbaar water bevatten voor de burgers van de Doha.

De specificatie had daarvoor nood aan ontzettend betrouwbaar beton en waterdichtingsoplossingen. De reservoirs moesten immers enkele van de hardste woestijnomstandigheden ter wereld weerstaan.

Wij identificeerden een oplossing bestaande uit Darapel®, ADVA XR® en Preprufe®. Darapel 75ME® is een hoogwaardige waterdichte vloeibare betonhulpstof die doordringbaarheid en krimp van beton vermindert. ADVA® XR 3063D is een zeer efficiënte vloeibare superplastificeerder.

Het project ging van start in september 2015 en zal zo'n 500.000 m³ beton verbruiken.

Grote bruggen die met prefab elementen gebouwd worden

Een brug over de Fox Rivier dichtbij Elgin (Illinois) moest herbouwd en verbreed worden van zes naar acht rijvakken, inclusief volledige bermen in beide richtingen. Bezorgdheid voor de structurele volledigheid gedurende de levensduur van de brug betekende dat duurzaamheid, corrosiebeheer en hoge sterkte nodig waren.

Het gebruik van  ADVA® Cast 575, speciaal geformuleerd voor de prefab/voorgespannen betonindustrie, leverde uitstekende verwerkbaarheid en zetmaat retentie voor de productie van de massieve structuren, vereist voor het project.

De toevoeging van DCI®, corrosie inhibitor betonhulpmiddel, dat gebruikt werd om te helpen een actief corrosie beherend systeem te behouden binnen de betonmatrix doorheen de levensduur van de structuur.

De nieuwe brug had acht overspanningen, ondersteund door zeven brugpijlers. De overspanningen omvatten 144 voorgespannen, prefab betonnen I-balken die 45 tot 50 m lang en 2.2 m hoog zijn. De T-verdikking steunbalken zijn massief, overspannend van 45 tot 50 m en 3 m diep. De zwaarste balken wegen ongeveer 88 ton. en vereisten bijzondere bestuurbare opleggers om te transporteren.