Overzicht
Overzicht

Een transportinfrastructuurproject in Londen vereist waterdichting die de Thames kan tegenhouden

Crossrail heeft 42 kilometer nieuwe tunnels tot 30 meter onder de straten van Londen. Het is het grootste infrastructuurproject in Europa. En dat betekent tonnen grondwater. Wij kwamen ter hulp. 

Crossrail startte in 2009. Sedertdien boden wij aangepaste waterdichtingsoplossingen, detail- en site-ondersteuning aan acht belangrijke stations aan. Op de Canary werf alleen al was er genoeg grondwater om 40 Olympische zwembaden te vullen. Maar wij houden alles droog met oplossingen zoals Preprufe® waterdichting, Bituthene® Vloeibaar Membraan, Adcor® waterzwellende waterstops en meer.

Wanneer de eerste treinen in 2018 zullen rijden wordt van Crossrail verwacht de reistijden te verminderen en de spoorcapaciteit in Centraal Londen te verhogen met 10%.

Openbaar vervoer in een zwaar woestijnklimaat vereist iets dat u niet verwacht: waterdichting

Feit: er zijn grote hoeveelheden water die rond de woestijn klotsen. Dus bij het bouwen van het Doha Metro Network door de Qatar Rail Company wisten ze dat waterdichting noodzakelijk was. Veel waterdichting.

Er waren ook andere overwegingen zoals een gemiddelde jaarlijkse temperatuur van 32°C. De aanwezigheid van chloriden en sulfaten, die de versterking en het beton aantasten, maakte alles nog ingewikkelder.

Bovendien stond in de bouwspecificaties dat de stations volledig droog moesten blijven voor een levensduur van 120 jaar. 

De oplossing is het Preprufe® Plus waterdicht membraan — voor meer dan 1 miljoen m². Dit waterdicht membraan verbindt zich effectief met het beton. Dat voorkomt dat water een weg vindt achter de waterdichtingslaag en voorkomt eveneens problemen door grondzetting.

Hoe één van grootste infrastructuurprojecten in het Midden-Oosten te bouwen — en dan te beschermen

De 450 km Haramain High Speed Railway in Saudi-Arabië verbindt de Islamitische heilige steden Mecca en Medina met King Abdullah Economic City en de kuststad Jeddah aan de Rode Zee. Het is één van de grootste infrastructuurprojecten in het Midden-Oosten.

Het project omvat de bouw van vier nieuwe stations in 4 jaar. Dat is zelfs een uitdaging zonder extreme hitte en woestijnomstandigheden die, gek genoeg, grondwater bevatten.  Het Preprufe® waterdichtingsmembraan is het antwoord. Het biedt bescherming aan alle bouwelementen tot niveaus boven het waterpeil.

de stations bestrijken een gebied van meer dan 30 keer de grootte van Trafalgar Square in Londen. Zij zullen een verbluffende 300.000 m² Preprufe® 300R verbruiken.