Preprufe dicht Crossrail af: een van de meest complexe projecten in het Verenigd Koninkrijk

De bouw van de historische Crossrail metrolijn en haar stations in Londen is het grootste infrastructuurproject in Europa.

Het project

Crossrail is een van de grootste en meest complexe bouwprojecten in het Verenigd Koninkrijk. Crossrail moet het spoorwegnetwerk in Londen en de South East omvormen door het verminderen van reistijden en verhogen van spoorcapaciteit in centraal Londen met 10 procent.

Sinds de start van de werken in mei 2009 werden 42 kilometer nieuwe tunnels gebouwd onder de straten van Londen, met een diepte van 30 meter. Er zullen in totaal 40 stations ten dienste staan van Crossrail passagiers.

GCP Applied Technologies Waterdichtingsoplossingen

GCP is de toonaangevende leverancier van waterdichting bij alle belangrijke Crossrail stations. Tot op heden biedt GCP maatoplossingen voor waterdichting, afwerking en wer fondersteuning aan 8 belangrijke Crossrail stations – Bond Street, Tottenham Court Road, Farringdon, Liverpool Street, Whitechapel, Pudding Mill Lane, Canary Wharf en Custom House.

Tottenham Court Road

Als onderdeel van de bouw van het nieuwe £1 miljard Tottenham Court Road Station, werd meer dan 2000 m2 van GCP PREPRUFE® waterdicht membraan gekozen om het hoog niveau van de vereiste waterdichtheid te behalen.

Gebouwd door BBMV (een consortium van Balfour Beatty, Alpine BeMo Tunnelling, Morgan Sindall en Vinci Construction) voor transport naar Londen, heeft het nieuwe Crossrail station in Tottenham Court Road de lengte van vier voetbalvelden en is drie verdiepingen diep ondergronds. Met langdurige verzekerde waterdichting, betrouwbaarheid en succes bij hoogwaardige projecten wereldwijd – bood  PREPRUFE® hier de perfecte oplossing voor waterdichte bescherming.

Om de systeemoplossing te voltooien leverde GCP ook BITUTHENE® vloeibaar membraan, AT-Systeem PVC voegbanden, alsook ADCOR® hydroexpansieve en injecteerbare voegbanden.

Liverpool Street

Meer dan 5000 m2  PREPRUFE® waterdicht membraan heeft buitengewone waterdichtheid en bescherming onder het maaiveld en bewezen prestatie getoond bij het Liverpool Street station.

Deze nieuwe ontwikkeling van £300 miljoen , toegekend aan ingenieurs Mott Macdonald/Arup en aannemer Laing O’Rourke, is gelegen onder de bestaande Liverpool Street en Moorgate stations en Finsbury Circus. Er werden twee nieuwe lokethallen, Broadgate en Moorgate, gebouwd alsook een 40 meter diepe schacht in Blomfield Street voor ventilatie, elektrische, mechanische en systeemapparatuur voor het station. Dit gebied, beter gekend als Bloomfield Box, strekt zich uit over meer dan een kwart mijl in één van de drukste delen van Londen.

PREPRUFE® was de voor de hand liggende keuze voor begrensde sites omwille van zijn reputatie voor het leveren van een betrouwbare waterdichtingsoplossing die waterinfiltratie door en rond de bodemplaat voorkomt. De gepatenteerde ADVANCED BOND TECHNOLOGY™ zorgt ervoor dat beton zich stevig vasthecht aanPREPRUFE®, waardoor een unieke grondige afdichting gevormd wordt die watermigratie tussen de waterdichting en de structuur voorkomt, met een aanzienlijke vermindering op lekkagerisico's.

Door gebruik te maken van een geavanceerde acrylaat oppervlaktebekleding, ontwikkeld door GCP, vergemakkelijkt het  PREPRUFE® membraan ook het installatieproces door het verwijderen van meerdere lagen en gecompliceerde afwerking. Beschermlagen van beton of platen werden geëlimineerd, waardoor de diepte van de uitgraving en slib verminderd werd, terwijl het materiaalverbruik gereduceerd werd, wat het cruciale pad van het projectprogramma versnelde en waardoor het project tijdig opgeleverd werd.

Ongeveer 4.000 m2  PREPRUFE® 300R/160R, 1.500 m2  PREPRUFE® 800PA, en 250 m2  SILCOR® vloeibare waterdichting werden geïnstalleerd om buitengewone waterdichtingsbescherming te bieden aan de tunnelschachten, steunmuren, bodemplaten en dak.

Canary Wharf

Bij de ontwikkeling van het Canary Wharf Crossrail station voor £500 miljoen, heeft de toepassing van  PREPRUFE® waterdicht membraan over een oppervlakte van 6.000 m2 garant gestaan voor de waterdichtheid van de site - het weerstaat aan 10 meter van het omringende water van de Thames dokken.

Gebouwd in het West Indische North Dock door Canary Wharf aannemers, bleek de bouw van het nieuwe station een complexe technische en logistieke uitdaging. Sinds de start van de bouw in mei 2009, werd 300.000 ton materiaal uitgegraven, 375.000 ton beton gegoten en 1.000 palen in de grond gedreven om 100 miljoen liter water uit de dokken te onttrekken – het equivalent van veertig Olympische zwembaden.

Als onderdeel van het ‘top down’ bouwprogramma werd een kelder van vier verdiepingen gebouwd tot op een diepte van 28 meter. Na het draineren van de site en het bouwen van een diepe verankerde kistdam om een droge werkomgeving te bieden, was de waterdichting van de basisplaat de volgende stap. Dit moest snel en effectief geïnstalleerd worden in moeilijke omstandigheden om vertraging voor volgende werken te vermijden.

 PREPRUFE® werd niet enkel gekozen voor haar waterdichtingsprestatie maar ook voor het gemak van en snelheid bij toepassing. Het membraan is uitgerold en wordt los gelegd en kan zelfs op natte substraten worden toegepast. De overlappingen zijn zelfklevend en de totale installatie gebeurt zonder lassen of gebruik van andere speciale apparatuur. Na installatie is geen dekvloer of andere beschermlaag vereist - de installatie van wapening en het beton kunnen onmiddellijk volgen.

PREPRUFE® werd gespecificeerd en geïnstalleerd bij enkele zeer uitdagende waterdichtingsprojecten wereldwijd en het bewezen perfect systeem voor hoofdontwerper Arup en aannemer Expanded Piling, een dochteronderneming van Laing O’Rourke. Geen enkel systeem op de markt beschermt beter een substructuur tegen schadelijke effecten van water, damp en gas dan PREPRUFE®.

Voor bescherming van de betonvoegen en continuïteit met de palenwanden leverde GCP ook een reeks accessoire producten en systemen waaronder  ADCOR® 500S en ADCOR® 550MI, om hydroexpansieve en injecteerbare voegbescherming te bieden. Het koud toegepaste BITUTHENE® vloeibaar membraan en SERVITITE® AT240, een speciaal samengesteld PVC voegbandsysteem werden ook geleverd om de uitgebreide waterdichtingsspecificatie van het project te voltooien

Andere cruciale stations

Naast de hierboven vermelde stations leverde GCP uitgebreide waterdichtingsoplossingen voor de andere cruciale stations waaronder Bond Street, Farringdon, Whitechapel, Pudding Mill Lane en Custom House.

GCP bood maatoplossingen voor waterdichting en bood hiermee continuïteit bij cruciale aspecten van het project​. Er werd een volledig pakket geleverd, bestaande uit SILCOR® vloeibare waterdichte membranen, ADPRUFE® integraal waterdicht betonsysteem en een volledig assortiment van ADCOR® hydrofiele en PVC voegbanden, geschikt voor bescherming van betonvoegen.

 SILCOR® naadloze waterdichtingontworpen aan te sluiten met PREPRUFE® ,is een reeks gespoten of handmatig aangebrachte vloeibare waterdichte membranen, die zorgen voor een zeer duurzame waterdichting en structurele bescherming zonder overlappen of complexe afwerking.

ADPRUFE®, het integraal waterdicht betonsysteem bestaat uit een innovatieve vloeibare toeslagstof die zowel de doorlaatbaarheid als uitdrogingskrimp van beton vermindert. Het kan gecombineerd worden met GCP membranen en HYDRODUCT®, drainagesystemen voor uitsparingen voor verbeterde bescherming bij cruciale toepassingen.

De unieke mogelijkheid van GCP hydrofiele voegbanden van continue actieve afdichting omwille van de hydrofiele eigenschappen zorgt voor een betere werking dan conventionele voegbandsystemen en voorkomt waterinfiltratie via voegen in betonnen substructuren.

Het Crossrail project dat voltooid wordt in 2018 - afgedicht met  PREPRUFE® vooraf toegepast waterdicht membraan biedt een aanzienlijk verbeterde transportdienst waar Londen, haar inwoners en bezoekers nog jaren voordeel uit zullen halen.

Tags
  • Aannemer
  • In the News
  • Mass transit
  • Onderaannemer
  • Preprufe®
  • Waterproofing