Constructie die weerstand biedt aan woestijnomstandigheden in het Midden-Oosten
Er zijn honderden betongebouwen in aanbouw in het Midden-Oosten. Maar hoe worden deze beschermd tegen de verwoestingen van een verschroeiend woestijnklimaat. Iltaz Alam, afdichtingsdeskundige bij GCP Applied Technologies, geeft enkele antwoorden.
Het Midden-Oosten kent een bouwboom met voor meer dan een triljoen USD aan belangrijke geplande projecten die voor 2030 voltooid moeten zijn, aldus Alam. Hoe duurzaam beton ook is, bij toepassing onder het maaiveld vormen de omstandigheden in de regio een ernstige beproeving voor het materiaal.
Uitdagingen voor beton in het klimaat van het Midden-Oosten
- Seizoensgebonden en dagelijkse uitersten in temperatuur
- Veel omgevingsvochtigheid en condens van de hete vochtige buitenkant tot de binnenkant met airconditioning
- Chloriden en sulfaten in het grondwater
Zonder de bescherming van een hoogwaardig waterdicht membraan is beton, in zulke agressieve omstandigheden, gevoelig voor structurele degradatie. Chemische, UV- en mechanische schade kunnen de doeltreffendheid van een systeem in gevaar brengen. Bij het specificeren van een waterdichtingssyteem onder het maaiveld is het cruciaal om de resistentie te overwegen Het is vooral belangrijk wanneer resultaten variëren van spanningsscheuren tot totale overstromingen die astronomisch duur kunnen zijn.
Wapeningscorrosie is een belangrijk probleem voor gewapende betonstructuren in het Midden-Oosten, met het binnendringen van chloride via zwevende deeltjes zout of chlorides en sulfaten komende vanonder het maaiveld als meest voorkomende oorzaak. In warmere klimaten versnelt het proces met een verdubbeling van de diffusiegraad bij elke extra 10°C. Wanneer het staal corrodeert, scheurt het beton waardoor het probleem verergert. Volledige bescherming kan enkel worden bereikt met een fysische barrière tegen waterinfiltratie zoals een chemisch waterdicht membraan dat weerstand biedt tegen water.
Goed presterende projecten
Producten en materialen zullen naar verwachting prestatie op lange termijn leveren voor nieuwe gebouwen en bouwkundige projecten in het Midden-Oosten, waarvan vele opgeleverd werden met een levensduur van minimum 100 jaar.
Het miljarden dollar Doha Metro Rail-systeem in Qatar is geen uitzondering. Het zag de specificatie van meer dan 1.000.000 m2 hoogwaardig PREPRUFE® ; het vooraf toegepast waterdichtingssysteem onder het maaiveld voor bescherming tegen grondwater met een levensduur van 120 jaar.
Een ander spoorwegproject, ditmaal om de heilige steden van Saudi-Arabië te verbinden, de Haramain High Speed Railway bood de uitdaging van het bouwen van vier nieuwe stations in slechts vier jaar, bij extreme hitte en in woestijnomstandigheden. Het PREPRUFE® 300R waterdicht membraan werd gekozen om uitstekende bescherming te bieden aan alle bouwelementen onder en boven het waterpeil.
Het voordeel van PREPRUFE®
Vakmanschap is essentieel om een duurzame structuur te bekomen. Beton- en membraaninstallatie moet gebeuren onder toezicht van gekwalificeerd en ervaren personeel. Daarom zijn systemen met minimaal installatierisico een groot voordeel in moeilijke woestijnomstandigheden.
Met een enkelvoudige lijmlaag die rechtstreeks wordt aangebracht op nat of droog cement creëertPREPRUFE® een ondoordringbare afdichting die een eenvoudige en efficiënte afwerking biedt. Het vermindert het risico op menselijke fouten bij installatie, bespaart tijd, vereist weinig bijkomende producten en vermindert de kosten van toezicht op de site.
Elk nieuw bouwproject in het Midden-Oosten is van vitaal belang voor de continue groei en ontwikkeling van de regio. De impact van elke fout is aanzienlijk. Het specificeren van een beproefd waterdichtingssysteem dat voldoet aan de klimaateisen is een absolute must voor een lange en betrouwbare levensduur.
For more about the full range of PREPRUFE® products visit preprufe.com. For general enquiries including technical, on- or off-site support, please email preprufe@gcpat.com.
Tags
- Beton
- Mass transit
- Oplossingen Ondergrond
- Preprufe®
- Transportation Infrastructure
- Water stop
- Waterproofing