Overzicht
Overzicht

"De T" helpen bij het waterdicht maken van een gebarsten tunnel en alles weer droog maken

Het Massachusetts Bay Transportation Authority-metrosysteem is het oudste in de VS. Dat betekent zowel boven- als onderaan veel herstellingen aan de verouderde infrastructuur.

Wij waren onlangs betrokken bij een project langs de Red Line in de tunnels ten oosten en ten westen van het Davis station. Door barsten in het tunnelplafond en de tunnelwanden sijpelde water binnen in de tunnel. Dit leidde tot plasvorming in de buurt van de derde rail. Het is vanzelfsprekend dat water en elektriciteit van 600 volt een slechte combinatie vormen.

De aannemer gebruikte DE NEEF®  Flex SLV oplossing bij barsten in de plafond en muren om het insijpelen van water aan te pakken. Het resultaat? Een droge tunnel, veilige omgeving en tevreden klanten bij Red Line.

Hoe deblokkeert u een vastgelopen tunnelboormachine (TBM)? Heel voorzichtig.

De grootste tunnelboormachine (TBM) werd gebruikt bij het vervangen van het Alaskan Viaduct in Seattle. Deze opdracht omvatte het boren van een 2-mijl lange snelwegtunnel, onder het centrum van Seattle.

Door onvoorziene omstandigheden liep de machine, vast en na verloop van tijd geraakte de boorkop beschadigd. De beschadiging was zo erg dat de werknemers de snijkop moesten demonteren en uit de tunnel verwijderen. Om dit te doen, moesten ze de grond rond het schild stabiliseren en waterdicht maken, zonder het schild 'vast te lijmen'.

Wij hielpen bij de ontwikkeling van een plan om DE NEEF®  acrylaat hars te injecteren rond de tunnel, tussen de laatste tunnelsegmenten en de achterzijde van het TBM schild. 1900 liter injectiemateriaal werd gemengd en in elke te injecteren locatie gepompt tegen een snelheid van 8 min/gallon (3.79 liter).

Vier werken later werd het project succesvol voltooid. En was de TBM opnieuw operationeel.